onsdag 29 november 2017

Lördagspizza

Köpepizza har jag faktiskt inte ätit sedan långt innan jag började äta enligt viktväktarna. För ett par år sedan insåg jag mer och mer att jag inte var så förtjust i dem helt enkelt. När vi någon gång skulle hämta pizza och jag tittade på menyerna uteslöt jag pizza med skinka - för salt, pizza med köttfärs - burkköttfärssås, pizza med champinjoner - burkchampinjoner....ni hör ju hur kräsen jag är! Om det någon gång blev hämtpizza fick det bli från en speciell pizzeria och bara en speciell pizza från menyn dög till mig, nämligen Gorgonzola med ädelost. Sedan tröttnade jag på den också.

Ibland bakar vi egen pizza och brukar då göra en lyxvariant med hemgjord tomatsås och hemgjord pesto, toppad med lufttorkad skinka och salami. Men ibland måste man få vara lite lat en lördagskväll och då brukar det bli de här två varianterna med hjälp av Santa Marias färdiga produkter.  Förpackningen på bilden innehåller fyra tortillapizzabottnar och vi brukar baka alla fyra med två olika toppings. Jag brukar sedan äta en halv av var sort och sparar resten till nästa dag. Varje recept nedan räcker alltså var för sig till fyra pizzabottnar och recepten kommer från Santa Maria, men med vissa justeringar för att få dem lite mer viktväktarvänliga. Till Pizzan serverades en enkel pizzasallad gjord på en del av spetskålen från förra inlägget samt min inlagda hemodlade paprika.

Observera att det här inlägget inte är sponsrat av Santa Maria! Råkade bara hitta ett par bra recept från dem.



Tortillapizza Kyckling Fajita

1 msk Olja
300 g Kycklingfilé
1 Röd lök
1/2 Paprika
2 dl Tärnad färsk ananas
1 påse Fajita Spice mix original
4 st. Pizza Tortilla
1 1/2 dl Santa Maria Pizza Sås
50 g Riven Ost 17 %

Gör så här:
Värm ugnen till 250°
Strimla kycklingen, paprika och lök.
Hetta upp olja i en stekpanna och fräs kycklingstrimlorna gyllenbruna. Tillsätt lök, paprika och kryddmix.
Låt allt fräsa i 3-4 minuter och tillsätt ananastärningar.
Bred tomatsås på tortillabröden. Fördela fajitablandningen över pizzorna och toppa med ost
Lägg pizzorna på en plåt och grädda i 5-10 minuter tills osten är smält och pizzorna fått fin färg.

Tortillapizza Feta & Oliver

4 st. Pizza Tortilla
1 1/2 dl Santa Maria Pizza Sås
1/2 Zucchini
2 Paprikor i valfri färg
1 Röd lök
2 Vitlöksklyftor
1/2 tsk Chiliflakes
140 g Fetaost
50 g Riven ost
Salt
20 st. Oliver
Basilika

Gör så här:
Värm ugnen till 250 °.
Hacka vitlöken, strimla zucchini, paprika och lök. Krydda med chiliflakes och salt.
Bred pizzasås på tortillabröden, fördel grönsakerna över och smula över fetaosten. Toppa med riven ost och grädda i 5-10 minuter, tills pizzorna börjar få fin färg.
Toppa den färdiga pizzan med oliver och färsk basilika.
Fräs allt i en stekpanna med 1 msk olja tills grönsakerna börjar få lite färg.

Och nu till Smartpoints. Även om jag har anpassat receptet med mager, mindre mängd ost, så slutar Kycklingpizzan på 11 Smartpoints per pizza. Även om Feta & Olivpizzan är vegetarisk blir smartpointsvärdet 15 per pizza tack vare innehållet av fetaost och oliver. Om man som jag väljer att äta en halv av varje pizza, blir totala avrundade värdet 13 Smartpoints. Om man vill lägga ner lite tid på att göra en egen tomatsås och använda mindre ost/fetaost så blir det snart rena hälsobomben!


Inga kommentarer: