måndag 21 oktober 2013

Morotslimpa

Vädret inbjuder inte till lövräfsning idag heller:), så jag passar på att glädja er med ännu ett brödrecept som jag testade igår. Till skillnad mot Tekakorna är det här en lite nyttigare variant, ett sådant där enkelt rörihopienskålklafsaienforminiugnen! Bikarbonat i degen istället för jäst gör att det går snabbt att baka. Bikarbonaten färgar även solrosfröna gröna, så bli inte rädd när du skär dig en skiva, jag lovar, det är inte giftigt. Snabba bröd av den här varianten påminner lite om en grov nyttig kaka och det är ju inte dumt när nyttigt också är gott! Tyvärr kom jag inte ihåg att fota förrns jag delat och fryst halva brödet. Här kommer receptet!

Morotslimpa

4 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
2 msk linfrön
2 tsk bikarbonat
3 dl yoghurt
1 dl mjölk
1/2 dl sirap
2 dl rivna morötter

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt yoghurt, mjölk och sirap samt morötter. Rör ihop till en kladdig deg.
Fördela degen i en smord form, ca 1 1/2 liter.
Grädda limpan i nedre delen av ugnen i 50-60 minuter. Stjälp upp brödet och låt det svalna i en bakduk.

Inga kommentarer: