onsdag 11 april 2012

Lax med Sherrysås

Vilken kall vår vi har i år! Längtar så till soliga och varmare dagar. Känns ändå som att jag håller på att vakna från mitt bloggvinteride och det är iallafall positivt!
Butiken jag arbetar i har blivit ombyggd och uppfräschad och numera har vi både bageri och fiskavdelning i butiken. Tror ni man blir frestad och förförd av underbara dofter från bageriet dagligen och tror ni att man - läs jag- står och dreglar över allt gott fiskdisken har att erbjuda minst en gång om dagen!!! Men fisk är ju nyttigt och vårt dagliga bröd....
Förra veckan köpte jag en fin laxfilé på ca 2 kilo och började fundera på vad jag skulle kunna servera den tillsammans med för något. Eftersom jag är en manisk läsare av Mitt Kök drog jag mig till minnes att där nog fanns lite laxrecept i förra numret.
Jag fastnade för ett recept av säsongens Mästerkocksvinnare Sigrid. Ett recept som på beskrivningen verkade kunna vara något alldeles extra, och gud vad gott det blev! Nu var ju laxen alldeles färsk och fin så det gjorde ju sitt till men hela kombinationen i Sigrids recept var så perfekt! Jag bjöd mina föräldrar och sambo på detta på påskdagen och alla var överens om att det var en fullträff! Tyvärr glömde jag att fotografera:(. Därför tar jag mig friheten att låna bilden från Mitt Kök-bilagan.

Lax med Sherrysås

600 g laxfilé
salt och strösocker efter smak
smör till stekning

Sherrysås:
1 schalottenlök
smör till stekning
3 dl vitt vin
1 msk fiskfond på flaska
2 dl vatten
1 lagerblad
5 vitpepparkorn
1/2 dl sherry
2 dl creme fraiche
1 msk finklippt gräslök
salt och peppar efter smak

Tillbehör.
Färskpotatis
Dillkvistar till kokning
sockerärtor
rädisor i klyftor
1 msk smör

Salta och sockra laxen runtom och låt den ligga och dra.
Koka potatisen med dillkvistar i vattnet.
Fräs schalottenlöken mjuk och blank i lite smör i en kastrull på medelvärme. Blanda i vin, fiskfond, lagerblad och vitpeppar. Reducera såsen på medelvärme tills 1 dl vätska återstår.
Häll i sherryn och koka upp. Vispa ner creme fraiche och koka upp igen. Smaka av med salt och peppar.
Koka sockerärterna några minuter och fräs rädisorna i smör.
Torka laxen noga, skär den i fyra bitar och stek den i smör på medelhög värme tills den är gyllenbrun och har lite kärna kvar i mitten.
Rör ner gräslöken i såsen Servera laxen med sås, färskpotatis, sockerärtor och rädisor.

Bilden är lånad från Mitt Kök-bilagan

Inga kommentarer: