måndag 23 januari 2012

Inspiration

Hej! Här är jag igen:) Efter en icke planerad bloggpaus är jag nu tillbaka. Inspirationen har varit helt bortblåst under några månader, julen, nyår och alla andra helger har kommit och gått och nu har vintern kommit till Blekinge. Känslorna för snön, som sakta dalar ner utanför fönstret är blandade. Det är vackert som i en saga, men det medför även bekymmer såsom hala vägar, snöskottning, bilrutor att skrapa osv. Förhoppningsvis är snön bara på tillfälligt besök och snart så är våren här igen!

Det var det där med inspiration att blogga. Ibland finns den helt enkelt inte, och som jag skrivit här innan, i det läget struntar jag i att blogga tills det känns kul igen. Igårkväll på jobbet inspirerade mig min goa kollega Maja genom det  lilla matsamtal vi hade. Hon frågade vad jag skulle göra idag på min lediga dag och jag hade börjat fundera på att baka bröd för det var så länge sedan. Sen pratade vi om olika soppor vi lagat och kom in på broccolisoppa som Maja brukar laga och som jag också testat några gånger. Jag bläddrade i en veckotidning och hittade ett recept på ett Långpannebröd som jag ville testa och jag drog mig till minnes ett annat gott recept på morotsbröd som var det det första brödrecept jag la ut här på bloggen. Jag sa till Maja att de två bröden ska jag baka i morgon när jag är ledig!

Mycket inspirerad startade jag förmiddagen med att sätta till degen till Långpannebrödet. Med det i ugnen funderade jag på om jag inte skulle koka lite broccolisoppa när jag ände var i farten i köket. Skulle ju passa perfekt tillsammans med det nybakade brödet. Majas recept på Busenkel Broccolisoppa kommer från Ica och det hittar du här. Originalet är en mixad slät soppa, som är riktigt god, men jag brukar ta lite mer av allt och bara mixa hälften av grönsakerna för att få några grönsaker att tugga på. Jag bestämde mig för att "experimentera"  med receptet lite den här gången och tillsatte även palsternacka, stjälkselleri och sambal oelek. Det blev riktigt bra faktisk! Sötman från palsternacka och lite sting från sambal oelek satte en liten twist på denna busenkla Broccolisoppa. Men jag misstänker att min kollega Maja inte skulle hålla med mig eftersom stark mat inte är någonting för henne;).

Mätt i magen av soppa och bröd ska jag nu ge mig i kast med dagens andra brödbak som är Morotsbröd och receptet hittar ni här.

Broccolisoppa med extra sting

1 gul lök
5 potatisar
500 g färsk broccoli
3 Grönsaksbuljongtärningar
1, 5 liter vatten
2 palsternackor
2 stjälkar selleri
2 1/2 dl matlagningsgrädde
Sambal Oelek (jag tog nog ca 1/2-1 tsk)
Salt

Skala och skiva lök, potatis och palsternacka. Skiva stjälksellerin och skär broccolin i bitar. (jag brukar skala stammen med skalkniv eller potatisskalare innan jag skivar den).
Koka upp buljongen och lägg i alla grönsakerna. Koka upp och låt det koka i ca 10 minuter. Häll de kokta grönsakerna i ett durkslag och spara buljongen. Mixa hälften av grönsakerna tillsammans med lite av buljongen med en stavmixer eller i en matberedare. Häll tillbaka de mixade grönsakerna och buljongen i kastrullen, tillsätt matlagningsgrädde och koka upp. Tillsätt även resterande grönsaksbitar och smaksätt med salt och och Sambal Oelek.




Lättbakat Långpannebröd

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk flytande honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Värm mjölken till 37° (fingervarmt). Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt mjölk, salt, honung, linfrön, rågsikt och nästan allt vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg som släpper från bunkens kanter. Jäs i 40 minuter.

Sätt ugnen på 225°.  Klä en långpanna med bakplåtspapper. Kavla ut degen så att den passar långpannan. Jäs i 30 minuter. Markera rutor i degen med en kniv. Baka i nedre delen av ugnen i 15 minuter.


1 kommentar:

Pauline sa...

Hej,
Jag jobbar för sajten HittaRecept.se. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://www.ursula-maria-elena.blogspot.com/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".

Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

Vänlig hälsning,

Pauline Torres
pauline@hittarecept.se