tisdag 1 september 2009

Saftig Banankaka

Hos oss blir bananer ofta liggande och blir övermogna! Jag klarar verkligen inte av att äta en banan som börjat få bruna prickar, det bara växer i munnen...Alltså var det dags att baka banankaka igen:)  För några dagar sedan upptäckte jag en receptsida som jag inte varit inne på förut,  recepten.se, och där fanns ett recept på banankaka som jag tyckte var värt att prova. Lägligt nog hade jag 4 brunprickiga bananer, precis vad som behövdes till kakan.

Eftersom jag hade alla tre sockersorter i skafferiet använde jag mig av dem men det blir säkert lika bra med bara vanligt strösocker. Istället för mjölk som inte fanns hemma tog jag grädde som jag spädde ut med vatten. Funkade bra tycker jag.  

 
Saftig Banankaka

3 ägg
2 dl strösocker eller 1 dl brun farin strö + ½ dl råsocker + ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
4 väl mogna bananer
1 dl flytande margarin
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk

Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet.
Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.
Häll smeten i en smord och bröad rund form, ca 22 cm i diameter.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 45 minuter.
Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.




Inga kommentarer: